Движение 'Воини на Тангра'
Обичаят Сюрен/Сорен (кукери, старци)


Йордан_13 7.3.2017, 22:37
(14) Българите славили Чулман
и в Сюрен и Чишма кене.
Сюрен се празнувал в края на зимата,
а Чишма кене – в началото на лятото.

(15) В Сюрен децата и младежите,
облечени като кукери,
излизали на улицата
с оръжие в ръце.

(16) В страшни маски
и животински кожи
те вървели на тълпа
от къща към къща.

(17) Кукерите влачели със себе си шейни,
чукали с оръжието по портите,
искали да им платят данък,
обещавайки за това различни блага.

(18) А обитателите им отвръщали,
че биха се радвали да им платят,
но този данък вече го е взел
помощникът на Яга – Йорег.

(19) В зли алпове-йореги
се превръщали онези хора,
които се осмелявали сами
да убият себе си.

(20) Превръщайки се в йореги,
те непрестанно
отмъщавали на хората
и били помощници на Яга.

(21) На портите на къщите
в този ден
всички окачвали
кукли на йореги.

(22) Кукерите, като чували за йорегите,
грабвали стрелите си,
хващали своите копия
и ги мятали по йорегите.

(23) Ако улучвали целта,
обитателите хвърляли
куклите и стари вещи в шейната
и давали на кукерите данък в храна.

(24) А децата в това време
изтичвали в къщата
и я окадявали
с пречистващия дим на арча.

(25) На портата на пречистената къща
окачвали щит,
който означавал,
че данъкът е платен.

(26) После всички отивали на гробищата,
където кукерите обещавали на хората
да помолят Чулман да облекчи
положението на техните покойници.

(27) Нали Чулман бил този, който превозвал
всички погребани покойници
през реката Курун
в другия свят –

(28) и хората мислили, че той
може да знае за тях
и да им помогне
да се устроят по-добре в Тама.

(29) Затова някои покойници
не били погребвани много дни,
за да бъдат погребани
в деня преди Сюрен...

(30) От гробището младежите
отивали към водата
и влачели след себе си шейните,
които оставяли край гробищата.

(31) Като завличали шейните върху леда на реката,
кукерите ги изгаряли,
заедно с намиращите се на тях
кукли и стари вещи.

(32) После чупели леда и викали:
“Ей, Кара-Балък! Сюрен, Сюрен!
Вземи нашите дарове,
а в замяна отнеси зимата!

(33) Отнеси с нея и студа
и всичките ни обиди и тъги,
а ни донеси топлината,
радостта и изобилието!

(34) Погледни, ела при нас –
ние сме ти приготвили
вкусна храна
и сме я поставили на брега.

(35) Ще ти дадем
засищаща каша,
боядисани яйца
и сладък мед!

(36) Погледни, излез при нас,
само не се плаши от нас:
нали ти си ни красавец,
а ние сме такива страшни!”.

(37) След като извиквали Чулман-Арбай,
кукерите разпалвали огън на брега,
на който готвели Чулман боткасъ
и около който устройвали пир.

(38) Една част от ястията
всеки участник в пира
заделял специално
за Чулман-Джалъш.

(39) Като изяждали донесените дарове,
хората оставяли заделената храна
и изгаряли в огъня
своите маски и кожи.

(40) След това, като се прощавали с Чулман,
и се умивали и напръсквали с вода,
кукерите прескачали огъня
от брега към аула.

(41) Пречиствайки се по такъв начин,
кукерите изтичвали един през друг в аула
със запалени от огъня
дълги факли.

(42) От тях после
запалвали огнищата
във всички къщи
и всички славели Чулман...

anti666 15.3.2017, 14:44
Кукери си е прабългарското име на Небесни Хора или пратеници от Небето (небе "кук" Тенгри, 𐱅𐰭𐰼𐰃) за да изгонят злите сили (йорегите, дивите) от средния свят. Този тенгриански обичай по земите на Волжска България е променен за пролетта, понеже техния Науруз (Новраз) се мести тогава. Руснаците му казват Масленица и посрещата раждането на новот, на пролетта.

Българите обаче си го запазваме както е от дълбока хилядолетна древност. При нас кукерите (небесните хора) идват както си е било в дните на Откюченото небе или "поганните дни", както ги наричат поповете. А това са дните след раждането на Млада Бога, през зимата.

Повече за Заговезни сме писали тук;

http://www.voininatangra.org/modules/ipboard/index.php?act=ST&f=21&t=3166&s=7jfdn75alv90td16ic32mqhj05