Форум на Движението | Помощ Участници Календар |
Благодатта на Възродителният процес, Истината не може да се скрие!
Йордан_13 |
Публикувано на: 19.6.2014, 20:48
|
Админ Група: Админ Съобщения: 16 092 Участник # 544 Дата на регистрация: 10-August 06 |
...В Комунига е големият род Кьор Мюмюн (около 300 човека). Родоначалникът Мехмед Ходжа ндза от Загражденско заеднос жена си българомохамеданка от с. Жълт камък. Втората му жена е също българка от Русалско. През 1878 г. най-старият от рода, Аптурахим, събира хоратас и, забива бял байрак и с чевермета посреща руската войска.
Един друг род, на Идриз Кемилов, роден през 1832 г. в с. Ряка и дошъл като пастир в с. Соколите, дава потомци в с. Паничково, Комунига, Кърджали,Хасково. Имена и родове могат да се изреждат до безкрайност. Потомци се раждат, довеждат се жени от „По маклъка"или се крадат, женят се с уседналите или усядащите юруци, които тук по спомени на старци идват с козите си главно от Смолянско. И всичко това се заплита в сложни родови връзки. В крайна сметка се оказа, че районът на Черноочене, който много години наред се смяташе за „турски", е с дълбоко разклонени български корени, които за съжаление едва сега откриваме. Ние вече имахме възможност да цитираме един османски документ от 1799 г., в който се разказва как в някои хасковски села са били избити главите на много семейства и как „насила са били задържани жените и момичетата им", след като читаците са заели къщите им. Тези събития са станали точно в селата по северната граница на Чернооченската селищна система. Такава е широко разпространената практика, използувана от еничари и „читаци", за която разказват преданията и по-късно, по времето на кърджалиите, османските документи. Нападенията със страшната им разрушителна сила върху българската народност се съчетават векове наред с друга масова практика — кражбата на жени отбългарските села. Жените попълват семействата на навлезлите в района юруци и на тези, които вече са се турцизирали. Масовите нападения, избиването на мъжете и заграбването на жени приключват едва по времето на кърджалиите. Но успоредно с тях вървят и единичните отвличания. Мария Мирчева, секретар на селищната система Черноочене, която проследява родословието на много семействав района, разказва, че по спомени на стари хора повечето жени в района са били „крадени" от Балкана. Разпитваните сочат на запад, към района на Безводно и на асеновградските българомохамедански села. Юруци, които са усядали тук, също са крали жени от българомохамеданските села. Наред с това продължават браковете на бедни селски момичета с „турци"от долните и по-богатите села. Това е вече историческият период, за който говори патриарх Кирил, и който ни е известен от собствени проучванияпо старите регистри в общините и по разкази на наши съвременници, обикновено много стари хора. Продължителните научни изследвания на процесите на асимилацията на българското население в Кърджалийски окръг улесниха до голяма степен народностното възраждане. Но получените резултати не могат да се сравнят с това, което даде масовата вълна на отхвърлянемохамеданските имена, надигнала се от края на 1984 г. Сега вече не отделни пионери на българщината разчистваха пътя на бъдещето,а самото население активно се включи във възродителния процес. И тъй като понякога съществуват много превратни схващания как е ставало това и какъв е размахът на всенародното движение, ще дадем обширен откъс от едно изказване на Ст. Годумов, секретар наБКП в селищната система в Черноочене, публикувано в окръжния вестник: „Проговори най-после съхраненото във вековете и пренесено през дебрите на времето живо българско съзнание. Така се разкриха фамилиите на Парафитови от с. Безводно, на Бояджиеви, Ангелови и Рангелови от с. Паничково, Солакови, Невенови и Романови от с. Комунига, Калайджиеви от с. Черноочене и много други в почти всички райони на селищната система. По този начин в началото на 1983 г. ние бяхме доказали българския произход на 6000 души, т. е. на една трета от цялото население на района... В организаторската и политическа работа ние проявявахме търпение. Така например цяла година чакахме стария имамин на с. Паничково сам да разкрие и потвърди своето българско потекло. Това обаче постави началото на бърз възродителен процес в с. Комунига. Здравата българскапочва, на която стъпихме, ни осигури условия само за няколко дни да изясним българското родословие на 26 големи рода, които съставляваха 70 на сто от населението. От друга страна, те ни отведоха в селата Черна нива, Ново селище, Даскалово, Габрово. В последното село се установиха 16 български рода. В така наречения горен район (Комунига, Паничково, Безводно) се получи верижна реакция. Оказа се, че внуците на баба Люба Солакова от Комунига още помнят как тя като малки им е пяла български песни. През 1983 г. при откриване водоснабдяването на с. Йончево след приключване официалната процедура се случи нещо изненадващо за гостите. Алипи Чавдаров извади от шарена родопска торба гайда и засвири кръшно българско хоро, на което се хванаха млади и стари. Възрастните хора на с. Минзухар знаят за трите мъжки рожби на така наречения „скръбен" род"(Азаплар— б. а.), взети като кръвен данък. Знаят също така, че родът на Борис Илиев е български — прабаба му е открадната мома от българското село Пчеларово. Такъв е случаят и с Молловия род, началото на който в Минзухар е поставила дъщерята на Вълчо Моллов от с. Пчеларово. Известно е, че от Пчеларово са крадени моми и отвеждани в селата Минзухар, Черноочене, Стремци и др. Резултатите от нашата работа потвърдиха данните за бягство на голяма част от населението в трудно достъпните планински райони наЗагражден, Рибин дол, Русалско и другаде по време на асимилаторските кампании. Впоследствие след тамошното помохамеданчване и потурчване голяма част от бежанците се завръщат.Така се поставя основата на никои нови села, като Комунига, Бакалите, Ново селище, Черна нива, Патица и др. Така са се получили и смесените бракове между помохамеданчените и потурчените българи. В резултат на това са се запазили и до днес „Помак махала" в Паничково, „Гяур махала" в Черноочене. Такива махали има в селата Комунига, Бели вир, Яворово. По-късно в резултат на брачни връзки се е засилило смесването с турцизирани българи. ИСТИНАТА НЕ МОЖЕ ДАСЕ СКРИЕ Колкото повече разширяваме кръга на нашите изследвания, толкова по-широки хоризонти се разкриват. Й тъй като съвременните ни представи за историческия процес в Източните Родопи са все още непълни, и се натъкваме на много неясни и противоречиви явления, бъдещите проучвания вероятно ще изведат усилията ни до по-зряла равносметка, а времето, този велик опростител, ще подреди фактите в по-ярка картина на събитията. Издирването на стари писмени свидетелства, особено от епохата на османското господство, и занапред ще бъде един отосновните източници за проясняване историята на Родопската област. Засега този източник е все още неизчерпаем и цитираните дотук османски документи са само малка част от това, което се намира във фондовете на Народната библиотека. Несъмнено турската кауза в Източните Родопи тепърва ще преживее най-тежките си разочарования, когато се навлезе по-дълбоко в хранилищата от османски документи у нас и в чужбина, и започне тяхното превеждане и публикуване. Една втора група източници, за които вече говорихме, са резултатите от археологическитепроучвания. Това, което разкриха досега археолозите Д. Аладжов, Ек. Манова, Ж.Въжарова, Ст. Михайлов, Ив. Балкански извади на повърхността само малка част от плътния и богат български пласт в Кърджалийски и Хасковски окръг. Особено интересни сарезултатите от старите християнски и мохамедански гробища. Те потвърдиха сведенията от документите за времето, когато ислямът прониква в Родопите и че след акциите за насилствено налагане на исляма е последвал продължителен период на скрито изповядване на християнството. Веществените следи от българското присъствие в Източните Родопи в продължение на години са пречили на местните турски националисти. Известен е случаят на разрушаване останките от старобългарския некропол, открит в землището на Долна крепост. Не само находките са били унищожени, но и костите на погребаните са били разтрошени и разпилени. Най-раните мюсюлмански надгробни плочи, които в долната си, забита в земята част, са означени с изсечен кръст, също при сгоден случай се разтрошават, а късовете захвърлят в деретата. Тези злодеяния не са повсеместни, но те свидетелствуват за продължаване на една много стара и навремето разпространена практика, когато българите мохамедани биваха заклевани от ходжите да не говорят нищо по това какво знаят от деди и прадеди за помохамеданчването и къде са развалините на разрушените им черкви. Изключено е земята на целия Кърджалийски или Хасковски окръг да бъде преорана, за да се заличат следите на българското минало. Най-неприятната изненада за турските националисти сега вече се очертава с проучването на джамиите и мохамеданските гробища. Това, което се смяташе, че свидетелствува за трайното османско присъствие в Източните Родопи, (джамиите,тюрбетата и надгробните мохамедански паметници), изписани с текстове на арабица, при внимателно изследване обърква повърхностните представи кога са навлезли тюркоезични заселници в областта и кога е проникнало мохамеданството. За този обрат изключителна заслуга има Катерина Венедикова, която разчете и проучи стотици епиграфски паметници. Преведените тюркско-арабски текстове говорят, че първите надписи от този род се появяват по джамии, тюрбета и надгробни плочи в края на XVII век и много-по-късно, към 1800-та година. Така бяха датирани джамиите и тюрбетата. Установи се, че поне в продължение на 300 години след завладяването на Родопите мохамеданското културно и религиозно влияние не е оставило никакви следи. По-интересното е, че К. Beнедикова ни изясни и други страни на помохамеданчването и турцизираието на местното население. По епиграфски сведения процесът на масовото налагане на исляма към края на XVII век не е приключил въпроса с промяната на религиозните вярвания на българското население, а с единични помохамеданчвания на отделни фамилии и хора той е продължил до Освобождението. Разчетените надписи от Джебел, Кърджали, Бенковски, Биволяне, Млечино идр., където в надгробните плочи е отбелязано, че погребаният е „син на Абдулах", не съмненопринадлежат на помохамеданчени българи. Така обикновено се записват лично приелите исляма, тъй като по съществуващата практика не са могли да променят християнското име на бащата. Надписът от Джебел е отбелязан със смъртта на един „син на Абдулах" през 1865 г.; в Брош — от 1856 г., а в Млечино — през 1878 г. Досега една четвърт от проучените надписи в мохамеданските гробища на Кърджалийски окръг са на българи.Означените надгробни плочи с релефен кръст понякога са по-рядки, какъвто е случаят от с. Старцево — от 1797 г. Мохамеданските гробища, които добре се съхраняват, вероятно ще открият за епиграфите неподозирани тайни от миналото на източнородопските селища. Това, което засега представлява особен интерес, е как съвременната антропология оценява расовите типове, които населяват Родопите. Етногенезисът (произходът на народите) се решава със съгласуваните усилия на историци, археолози, етнографи, езиковеди и антрополози. Но в сложни етногенни ситуации резултатите от проучванията на антрополозите могат да: имат решаващо значение. Съвременният антрополог по белезите на главата и лицето и по общата структура на тялото може да разпознае кое от тяхе остатък от "траки" и "прабългари", кое от "славяни" или от тюркски или монголски пришълци. Народите са историческа категория и обикновено техният външен облик се формира от смесването на много етнически групи. И въпреки всичко расовите типове в сложния комплекс от белези видимо се различават. Не е изненада, че в планинските райони на Родопите се откриха сред населението белезите на северната "славянска" раса.Днес те са най-разпространените. По този повод ще приведем и резултатите от изследванията на д-р П. Боев,1 заедно с изтъкнатите от него съображения: „От всички краища в днешна България северната раса се среща в най-голям процент в Родопите. В Благоевградският окръг тя е 35 %; в Смолянски окръг — 40 %; в Кърджалийски — 33 %. Разгледана по групи северната раса се среща най-много в българите, потомци на помохамеданчените българи — 39 %. След тях са тюркоезичните българи — 33 %. И най-малко сред българите, потомцина християните — 31 %.. В това няма нищо чудно, защото най-много славянски елементи се намират сред мохамеданите(тюркоезични и българоезични). Причината за това е обстоятелството, че съвременните потомци на християните в голямата си част са преселници от Беломорието и Турска Тракия, места, където славянските елементи са се запазили много по-малко.От друга страна, Родопите са били гъсто заселени със "славяни", които са се запазили в планините и горите от нашествениците — византийци, кръстоносци,турци и други. Преки потомци на тези славяни са родопчаните независимо от вярата им. Повече славяни са запазени сред българите-мохамедани, отколкото сред другите българи,защото първите мигрират по-малко и живеят във високата част на планините." Към всичко, казано досега, ще добавим само в какви пропорции се откриват следите на древните "траки". Динарският и средиземноморският расов тип на "траките" е изразен в 45 до 52 % в трите групи — българи християни, потомци на помохамеданчените българи и тюркоезични българи. По мнението на автора тези съотношения потвърждават, че турцизираните българи нямат по-различен етногенезис от останалото българсконаселение. По-слабо е проучен въпросът за участието на прабългарски елемент при формирането на българската народност в Родопите.) Но от отделните данни, които са разработени, тяхното присъствие, макар и сравнително малко, не се изключва. Дълбокото навлизане в обикновения бит на населението в Родопите ни въвежда в света на обредите и ритуалите. Това,което е привнесено от християнството или старите езически обичаи, не е заглъхнало. Етнографските свидетелства, „домашните известия" за празници и ритуали сред помохамеданчените и турцизирани българи говорят, че и досега от коледните, великденските и гергьовденските празници се пазят следи. Коледа е известна като Боджук в Татул, Горни Крепост, Горско Дюлево, Паничково и другаде. Великден или Пасха (Паскале, Паскеле, Паскерлегюн) има почти повсеместно разпространение в селата Нановица, Татул, Горна Крепост,Перперек, Енчец, Брош и в селата и махалите на Чорбаджийско и Бенковски. Интересни обичаи са отбелязани в с. Богатино, Ар-динско. Р. Емилов разказва за необясними за мохамеданската религия и за обичаите на местното население някогашни празнувания на Гергьовден, н аритуали против гръмотевици и градушки. При суша в потайни места и около вековни дървета се изпълнявали обреди, при които се пиело вино (по-късно червен шербет) с непрекъснативъзгласи на хората: „Амин". По проучванията на М. Николчовска празнуванията съвпадат с дните на християнския Великден,при който се боядисват великденски яйца. В много селища през март и в по-късните месеци се правят мартеници, палят се и се прескачат огньове. По думите й жителите на с. Девесилово си спомнят, че вечерта срещу Великден „небето над селата на Голямо Каменяне се осветявало от пасхални огньове". Може би точно сега, когато в Родопите се надигна нова и мощна вълна на възраждане на българската народност, търсенията на дълго потисканите и скрити изяви на българщината ще се увенчаят с нови резултати. Не могат да се предвидят всички обновителни аспекти на извършващите се промени, но несъмнено е, че те ще дадат силен тласък на етнографските проучвания. Тази нова нагласа на хората ще изведе на повърхността неща,за които досега не сме чували. Ще извади от сандъци и ракли стари родови светини, кръстове, просфори, семейни реликви, стари накити и облекла, коитостарателно са се пазили. Още през 30-те години Н. Иванов, а и други изследвачи наИзточните Родопи ни бяха подсетили, че по думите на стари „турци" жените им носели на голо или вмуски малки кръстчета, че все още се пазят стари български обичаи по домовете им.Колкото повече прониква сред хората истината за тяхната народностна принадлежност, толкова по-ускорено ще нараства „обратната информация" от страна на населението за това, което знаят, което помнят и което остава все още скрито в най-тъмните кътчета на домовете им, наред с всичко, което е заровено и скрито в землищата на селата. Истината си пробива път мъчително. Но никоя лавина не може да бъде спряна, щом се е откъснала. Възродителният процею в Източните Родопи първоначално усили съмненията във вековните догми и историческите щампи, които налагаше ислямът и антибългарската пропаганда. Този процес е зафиксиран в местните вестници на Кърджалийски окръг като документ на прехода към едно ново мислене. Някога Сл. Дечев и Н. Хайтов в очерка си за с. Манастир, Смолянско, бяха записали думите на един българин мохамеданин, които сега звучат като формула на откровението: „Чул съм го — предавам ти го, пък ти, ако искаш, крий го, ако искаш, предай, го на други, както го е на мене бобайко предавал." Тези разкази и предания сега се съчетават с наблюденията и размислите на хората,заедно с чутото от бащи и деди. Захари Илиев от с.Бенковски си спомня: „Светът на юношите е пълен с въпроси. Задавах си ги в ония години и аз.Питах и дядо, и прадядо си: откъде сме се преселили тук? Къде е нашият корен? Защо има „Ахряндере" в Бенковски и защо старото име на Ямино означава изгорено село? Знаех, че по мюсюлманския канон курбан за дъжд се прави до джамията и се чудех защо бенковчани правят това в местността „Молитвения дъб" в средата на някогашната манастирска мера. Тогава не знаех, че кукерските игри и гергьовденските обреди, в които участвувах и аз са чисто български традиции..." Стамен Юлианов: — „Роден съм в Старово и не от днес и не от вчера се питам кой съм. Ако съм османлия, какво търси родът ми тук, в тези български земи? А може би съм син на потурчени българи, останали верни на родното си място, макар и загубили езика си? И колкото се трупаха годините, толкова повече се убеждавах в българския си произход, разбирах трагедията на моите деди. Всъщност това беше убеждение на цялото ни семейство. Затова и брат ми много по-рано, чрез женитбата си, направи крачка да се върне към своя български род. И моите племенници сега са по-щастливи от мен, защото още преди 11 години приеха имената на дедите ни — българи." Атанас Милчев от с.Островица: „Като дете съм се чудел защо моите връстници от двайсетте български къщи в селото говорят език, който неразбирам. И защо селския имамин и бай Стайко бяха собственици на едни и същи вековни дървета. Към вековете ме приобщаваше баба, която бе столетница. От нея зная за българка, насила омъжена в с. Малка Островица. Имала синче Никола — преименовали го. Но това са по-нови истории. А най-старото, което се помни, е, че преди векове част от моите съселяни бягали от властта навътре в планината, но и там ги намерило туй, от което бягали, та се върнали в родното село, чиято джамия сега е на 200 години." Отделни изказвания в печата допълват общата картина, която стана известна по историческите и етнографски проучвания.Юлиан Ризов от Джебел пише: „Майка ми е разказвала, че до Балканската война жените от нашия край са носели рокли. Чудех се как е станало така, че след това са почнали да носят шалвари, фереджета и дасе забулват с кърпи?" Сузана Минчева(зъболекар в с. Черноочене): — „Старият имамин на Паничково, който е мой роднина, потвърди своето българско потекло. Той каза, че неговият корен е от българското село Кокез махала. Аз и още много други като мен знаем със сигурност, че имаме родствени връзки и в българските села Загражден, Рибен дол,Две тополи, Узуново. Ние, внуците на нашата баба Люба Солакова и досега помним как тя като малки ни е пяла български песни. Винаги с интерес сме разглеждали нейните шарени, типично родопски дисаги, престилки и чорапи." Информацията, която сега се стича обилно, обхваща и други страни от живота на окръга. Тук и там вече се откриха музейни сбирки, съставени от училищните кръжоци по краезнание. Възстановяват се стари сведения за разрушени или забравени археологически обекти. В един от броевете на в. „Нов живот" Величко Хекимов разказва за това, което се знае за християнското минало на с. Бенковски: „През 1972 г. гледах как един малък трактор-булдозер подравняваше площада в Бенковски. Един мой приятел — местен жител, ми каза — Величко, там, дето работи тоя трактор, е краят на двора на старите медресета. Чувал съм от старци, че някога те били гяурски мектеб(училище).На това место имаше два гроба на знатни българи. Нашите ги пазеха въобще като гробозе,а виж сега какво става.Невъзможно е да се обхване потокът от сведения, които непрекъснато се публикуват в местните вестници, както и всяка нова музейна вещ, всяко записано предание, всяко наблюдение и размисъл, които уплътняват картината на народностния живот в Източните Родопи през хилядолетията. Обилието на хилядите „дребни" факти ни улеснява все по-дълбоко да навлизаме в дълбоките пластове на родната земя и в душевността на собствения си народ. Да, истината неможе да се скрие! (Из "Ахрида". Борис Дерибеев, Пловдив, 1986 г. ) |