www.Voininatangra.org
 
 
 
НАЧАЛО   АКТУАЛНО   ГАЛЕРИЯ   ФОРУМ   ТЪРСЕНЕ
  
   РЕГИСТРАЦИЯ   ВХОД
Саракт

Форум -> НЕБЕСНАТА ВЯРА - ТЕНГРИАНСТВОТО


Страници: (10) « първа ... 8 9 [10]  ( последно съобщение ) Reply to this topicStart new topicStart Poll

> НЕБЕСНАТА ВЯРА - ТЕНГРИАНСТВОТО
Йордан_13
Публикувано на: 17.9.2023, 19:31
Quote Post


Админ
*******

Група: Админ
Съобщения: 16 089
Участник # 544
Дата на регистрация: 10-August 06



Тенгриянството е изначалният монотеизъм в зората на човечеството. Тогава, дори не можем да говорим за човечество в смисъла, който го разбираме, сега, а за проточовечество, чийто модел се конструира и моделира чрез създаването на един народ - българите. При този мащабен етнопроцес, определени човешки маси отпадат, други остават да гравитират културно-духовно. Така се създават отделните народи, племена, етнични групи. Те са трески от издялването на българите, ако трябва да съм с по-груб изказ. Но, наличието вече на други народи създава предпоставките за вариативност на изначалният монотеизъм, т.е. за различни разбирания, които се по появяват дори в началните периоди вътре в българският етносен субраст и първоначалните деления и конфликти помежду българите са духовно-културни. Именно тези духовно-културни флуктуации създават различните вярвания и оттам всички предпоставки за възникването на политеизма - многобожието. Въобще, изначалният монотеизъм се развръща в тотемизъм, пантеизъм, политеизъм, за да бъде отново репрезантиран чрез култа към Атон в Египет, юдаизма и т.н., но без онова изначално дълбоко духовно-културно богатство на духа и въображението, а само чрез абстрактният и след това спекулативно-рационалният ум. Затова авраамическите религии са опит за одухотворяване на рациото и неговата спекулативност;)))
А, ако ме питате, каква роля ще изиграе възвърналото се Тенгриянство, ще ви отговоря, есхатологично-християнски: Да бъде Везната на душите в Съдният Ден!

Религиозные верования якутов: шаманизм, политеизм и монотеизм
В.В. Ушницкий
Языческие религиозные верования якутов трудно классифицировать и привести к единому знаменателю. Обычно их определяют как шаманизм. Чёрный шаманизм связывается с элементами колдовства, чародейства и магии, а также с народным целительством. Встречаются характерные для политеистических верований божества природных сил, связанные с тотемными животными. Религия добрых божеств Айыы связывается с влиянием мировых и этнических религий: православия, манихейства, тенгрианства, зороастризма, под последним подразумевается религия древних ариев. Наличие единого божества Юрюнг Аар или Айыы Тойона в мифологии позволяют относить якутскую веру к монотеистическим религиям.
По словам М. Элиаде, трудно провести чёткую границу между «ураническими» и «теллургическими» божествами, между религиозными силами, числящимися «добрыми», и другими – «злыми». Верховное божество является deus otiosus, и иерархия и места положения богов в якутском пантеоне неоднократно изменялись, если не узурпировались. Из этого сложного и в то же время смутного «дуализма» можно понять, почему якутский шаман может служить и «верхним», и «нижним» богам: «нижние биис» не всегда равнозначны «злым духам». Отличие шамана от других жрецов (приносящих жертву) – не ритуального, но экстатического порядка.
Обычно верования сибирских народов относят к шаманизму. Однако есть мнение, что шаманизм среди народов Сибири распространился вместе с буддизмом ламаистского толка. Безусловно, в любых архаических обществах есть колдуны, которые сравнимы с шаманами. В якутских религиозных верованиях есть проявления монотеизма и многобожия. Якутскую веру характеризируют два термина: танаралар и айыылар. Термин танара обычно переводят как божество. Этот термин связывают с культом Неба – Тенгри, получившего распространение в древнетюркских каганатах. В якутских верованиях сохранились вера во множество танаралар, этот термин применяется во множественном числе, обозначая совокупность божеств, покровителей сил природы и видов хозяйственных занятий.
***
Небо якуты называют словом халлаан, и в алгысах не произносят в его честь хвалу, следовательно, не поклоняются Небу как божеству. Поэтому термин тенгризм, или тенгрианство, обозначающий культ Неба, не является актуальным для якутского общества. Зато есть мнение, что якуты были солнцепоклонниками, Верховное божество – Юрюнг Айыы Тойон есть не кто иной, как Солнце. Поэтому В.Ф. Трощанский утверждает, что верховным божеством якутов было Солнце. Выражение Юрюнг Айыы Тойон получило значение «верховное божество» и постепенно стало отделяться от Солнца. С другой стороны, айыы и кюн, по сообщению Г. Пекарского, во многих случаях заменяют друг друга как синонимы.
Чукчи, тунгусы, самоеды или тюрки знают и почитают небесного Великого Бога, всемогущего творца, но он превратился у них в deus otiosus. Иногда имя того же Великого Бога означает «Небо», как танара у якутов. Якуты называют его Самый Высокий Хозяин, алтайцы – Белый Свет (Ак Айас), коряки – Высокий Хозяин [Элиаде, 2015: 49]. На формирование образа Верховного Создателя – Юрюнг Aap (Айыы) Тойона повлиял образ христианского Бога. Об этом говорит само его имя – Верховный Белый Господин. Религию айыы как монотеистическое учение даже можно признать возникшей под влиянием христианской традиции в православном обличии, как и бурханизм некоторыми признается ветвью буддизма. Синкретизм шаманизма с христианством изучен в труде Т.В. Жеребиной.
***
Согласно позиции Т.В. Жеребиной, образ Юрюнг Айыы Тойона – один из самых сложных по происхождению. Он олицетворял собой культурного героя, прародителя якутов, священного орла, коня, плодородие, богатство и т.п. Наиболее древний религиозно-мифологический образ, им поглощённый, – это образ айыы Тангара – бога Неба. Интересны титулы высших якутских богов: тойон (господин), хотун (госпожа), хаан (хан) – восходящие к социальной терминологии тюрко-монгольских народов [Жеребина, 2011: 31].
***
Что касается времени зарождения религии айыы, то исследователи указывают на глубокую древность её возникновения. При этом указывают на существующие индоиранские параллели в названиях божеств, совершении обрядовых действий. Более или менее полное описание якутских религиозных верований в XVIII веке сделали участники I Камчатской экспедиции Г.Ф. Миллер и И. Линденау. Согласно Миллеру, вплоть до первой половины XVIII века в якутском обществе преобладали тотемистические верования. Часть якутов – фратрия батулинцев своим прародителем считали орла, другая часть, хоринцы, почитали ворона [Элерт, 2001]. Почитание юёр – душ мёртвых людей, вредящих живым людям, позволяет сделать вывод о наличии культа предков в религии саха, преобладавшего даже над тотемными культами. Так, образы Бологур айыыта и Бахсы айыыта – ставших после смерти юёр дев, занимают в якутской религии отдельное место, и в XVIII-XIX веках они вытеснили тотемные культы.
Возможно, почитание Юрюнг Aap или Айыы тойона в качестве Верховного Создателя относится к более позднему периоду. По фольклорным источникам известно, что веру в Верховного Создателя – Юрюнг Айыы тойона и связанный с ним праздник Ысыах принёс первопредок, или прародитель народа саха, Эллэй. Считается, что чёрные шаманы не ходили в праздник Ысыах. Уточняется, что чёрные шаманы происходили из рода хоро. Собственно чёрный шаманизм считается привнесённым, чуждым народу саха. Однако, по материалам Г.Ф. Миллера, почти все роды саха принадлежали к фратриям батулинцев и хоринцев. Следовательно, формирование единого народа саха из племён батулинцев и хоринцев связано с возникновением монотеистической веры в единого Создателя – Юрюнг Aap тойона. И это время следует связывать с временем распространения и окончательного формирования единого народа саха – XVIII век.
***
Английские исследователи Эндрю Лэнг и сэр Эванс-Притчард указывали, что даже у самых примитивных народов есть знание высшего Бога, создателя и судии людей. Другое дело, что к нему не обращаются «дикари» в повседневной жизни. Оказалось, что на Земле не только нет народа дорелигиозного, но и народа, не знающего об «Отце всяческих», о едином Боге-Творце. В области религиоведения главным достижением Вильгельма Шмидта является аргументированное выдвижение концепции «первоначального монотеизма» (Urmonotheismus), оспариваемой многими учёными, но в существе своём так и не опровергнутой доныне.
Не будучи в состоянии отвергать в принципе наличие монотеистических верований в среде неписьменных народов, приверженцы анималистической теории Тэйлора выдвинули гипотезу о «заимствованном характере» такого монотеизма. Сэр Артур Эллис назвал Бога-Творца внеисторических религий the loan god, утверждая, что монотеистические мотивы первобытные народы восприняли сравнительно недавно от христианских и мусульманских купцов и миссионеров. Однако он сам отказался от этой гипотезы под влиянием всё возраставшего количества этнографическоих материалов, свидетельствовавших об оригинальном характере «первобытного монотеизма».
***
Безусловно, термины и элементы белого шаманизма в языке и культуре саха существовали и прежде, но окончательно сложилась монотеистическая религия, вера в Юрюнг Аар (Айыы) тойона, видимо, во время формирования первых административных функций у аристократии – тойоната саха в XVIII веке. Именно тогда наделение землёй аристократии и закабаление бедноты потребовало подтверждения духовной власти феодального сословия – тойоната.
Политеистические верования, надо полагать, возникли у якутов ещё в XVII веке, вместе с формированием рабовладельческих отношений. Сложная иерархия божеств, выполняющих различные функции, характерна для рабовладельческих государств древнего мира и варварских племен, переживавших период «военной демократии» и распад первобытно-общинных отношений. Разделение шаманов на белых и чёрных, надо полагать, существовало издревле. Камлание божествам Верхнего и Нижнего миров, вероятно, возникло вместе со становлением мифологии, состоящей из трёх миров. Поэтому следует разграничивать понятия «белый шаманизм» и «религия айыы».
Религиозный обычай якутов – приношение даров в виде конного скота духам «ханам» Верхнего мира – отражение этих натуральных повинностей ханам, феодалам, уже превратившимся после смерти в уерее-демонов. Религиозный праздник ЫИыах, посвящённый главным образом Дъекугэй, а также распространённый религиозный обряд Ытык туруоруу является явным подражанием культа вождей тюркских и монгольских ханов.
Оригинал статьи:
https://cyberleninka.ru/…/religioznye-verovaniya-yakutov…
PMEmail Poster
Top
Йордан_13
Публикувано на: 13.11.2023, 10:58
Quote Post


Админ
*******

Група: Админ
Съобщения: 16 089
Участник # 544
Дата на регистрация: 10-August 06



Хе, запитали БАН, да запитат нас. Тенгрияни в България има, а в сайта на Движението "Воини на Тангра" има толкова много определения и дефиниции, що е Тангра, че свят, да ти се завие. Стига да искат научни дефиниции;))) Извикали кадър на БАН и то траколог;))) Чи то траколог, никога нема да каже, че има Тангра. Това са кадри на Александър и Валерия Фол. Тия двамата са евреи и гърци. Никога няма да кажат за Тангра. Да се свържат с нас, имаме официален имейл;))) Аз знам, че е държавна политика и това е правилната политика, само че с много грешна цел. Тенгриянството не може да служи за обединение и решение противоречията в авраамически вери. Тези противоречия в тях са естествен механизъм за самоунищожение и така трябва да се случи, т.е. ще се мине през световен катаклизъм. Най-доброто решение е просто Tенгриянството да стане например втора официална религия в Русия;))) Това е едно от решенията за Русия;))) "Духовен импулс на народите"...;))) Колективно масовото съзнание, няма как да получи импулс, импулси получават личностите, които ги препредават на общностното съзнание. Това е некво болшевишко клише "народите";))) А, таз доцентка от БАН, траколог, къф го дири на тенгриянски сбор?:))) Нал нема Тангра? Значи шпионира;)))


" Здравей
Случайно попаднах на текст от С.Мавров за конференциите на които и той ходи , като представител на България...ще ти цитирам :
"С учудване разбрахме, че става въпрос за Конференция, на която около 17 учени, водещи институти, ректори, начело с акад.Абаев, разглеждат въпроса „Завръщане на тангризма като основно духовно учение в Евразийският съюз“. Въвеждането на тангризма като основно духовно учение е по нареждане на Путин и под прякото наблюдение на Лавров, знаете ги тези имена... Начелото на цялото това стои акад. Абаев и директорката на фондацията Елена Федорова и се оказа, че тези хора са дошли на среща, за да обсъдят, 5 дни да обсъждат какво е това Тангра, да дадат определения. Всички станаха и точно и ясно формулираха, според своята националност, според своите знания за тангризма и това, което имат в своята народна история за тангризма, както те разбират от тангризъм. Аз бях изненадан, че те имат лични отношения. Те имаха свои специфични виждания, но никой не знаеше, че в тангризма на българите за Тангра се казва само едно – централен жизнен принцип на нашата Вселена, а в езическото отношение може да бъде само намерено като идея в звездата Алцеона – това е Алфа на съзвездие Плеяди, на български Квачката с пиленцата и само толкова. При нас Тангра не е антропоморфен, при нас Той не е дядо Боже – няма бради, няма мустаци, няма вид на благородник или на някой друг, който обаче като се ядоса да не си край него, защото дори от Рая може да те изгони, стига да си направил нещо, което Той не иска да го правиш. Оказа се, че тези хора обсъждат 5 дни формулировката на Тангра, защото студентите, след още няколко години в Евразийският съюз ще изучават тангризма с една единствена надежда, която е всъщност е основната директива на президента Путин – да има духовно учение, в което Бога да не е персонализиран, а да обедини всички останали – било то мохамедани, християни, будисти и т.н., за да няма никакви етнически и верски противоречия. На мен ми се струва, че това е една от най-благородните идеи на нашето време, защото ние сме свидетели на това както означава етнически, религиозни битки. Свидетели сме на нещо ужасно.
Тогава за моя най-голяма изненада, беше попитана и България какво мисли за тангризма. Изправи се една доцентка, научен работник от БАН и каза: "Много се извинявам, аз съм траколог и за първи път от вас чувам, че има тангризъм."... Да, в този момент на мен ми стана много зле… в смисъл такъв,... изправя се член на БАН, който се занимава с религиозните проблеми или с духовните проблеми на две от главните структури на нашия народ – траки и българи, и той не знае, че другата половина от този народ, българите не са били чифути преди християнството, ами там някакви диваци… Какво е това тангризъм?! Няма такова нещо! БАН казва, че тангризъм няма, т.е. Борис I не е бил тангрист, а ние сме приели християнството в 9 век официално, което значи, че до 9 век ние сме никои."
...прави ми впечатление силния импулс за възраждане на шаманизма, но го приемах като духовен импулс на народите - не знаех че е политико-държавно решение..."
PMEmail Poster
Top
Йордан_13
Публикувано на: 12.3.2024, 21:00
Quote Post


Админ
*******

Група: Админ
Съобщения: 16 089
Участник # 544
Дата на регистрация: 10-August 06



Вижте, в Тенгриянството, Умай Бийке не е женският аспект на Тангра;))) Тангра има само един планетарен аспект и това е Чулман, който е всъщност, самият Той, Абсолютното в Ограничението на Сътворението! Умай Бийке е просто духовната сила, с която Тангра управлява Земята! Или като индусите наричат тази сила "Шакти";))) Умай Шакти;))) A в Авестата, тя е Зам Армаити и оттук е в сегашният ни говор думата "земя" https://en.wikipedia.org/wiki/Zam Това, разбиране за Умай кaто съпруга или женски аспект на Тангра, това е по-скоро евразийското разбиране на Тенгриянството. Българското е Един Тангра! Един Тангра! Той няма нужда от съпруга;))) Затова при нас, Умай е планетарната сила и е съпруга на алпа Мар - Слънцето, т.е. Слънце (звезда)-Земя (планета)! Тангра е Абсолютното, Едното без Втори, Самосъзерцаващо се като Свят и Вселена го наричаме Бой Терек, като планетарност - Чулман;))))

В тоя ред на мисли, нека на думата "Самосъзерцава се", да не ми искате обяснение;))) Това няма как да бъде обяснено, поне не, на този етап, а в следващите, обяснение, няма да ни е нужно;))) Днес, като снемах една украинска (сиреч чернобългарска песен) останах като гръмнат от един израз " я душею за тобою". Уникално е, когато ти липсва някой или по-скоро, когато вътрешно живееш целостта си с него, да кажеш "душея за теб", а не "мисля за теб". Днес, мислим за другият, не душеем! И в това се състои голямата ни катастрофа! "Мислиш ли си, за мен?" Мога и да си мисля и какво от това?:))) Но, когато душея....
PMEmail Poster
Top

Topic OptionsСтраници: (10) « първа ... 8 9 [10]  Reply to this topicStart new topicStart Poll

 

Нови участници
trened 7/9/2023
ддт 5/2/2022
mita43c 5/12/2021
Krum 20/9/2020
Lucienne71 21/4/2020