www.Voininatangra.org
 
 
 
АКТУАЛНО   МАТЕРИАЛИ   ГАЛЕРИЯ   ФОРУМ   ТЪРСЕНЕ
  
   РЕГИСТРАЦИЯ   ВХОД
Форум на Движението -> Тенгриянското наследство в исляма на волж. българи


  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Тенгриянското наследство в исляма на волж. българи
Йордан_13
Публикувано на: 13.9.2025, 15:57
Quote Post


Админ
*******

Група: админ
Съобщения: 17 013
Участник # 544
Дата на регистрация: 10-August 06



https://drive.google.com/file/d/1UfU80Fi9eh...?usp=drive_link

Тва си е класическо българско разположение на град, което в Индия наричат сангам и още при три реки, тривени сангам.

Ся, тука екскурзовода доста обобщително и с определена нарочна редакция разказа историята за падането на Казан. Първом, трябва да кажем, че Казан е завладян от Иван Страшният още през 1487 г. Единственото, с което се задоволява тогава, обаче е да направи Казанското ханство напълно зависимо от Москва, т.е. Москва одобрява владетелите му и те трябва да са проруски настроени, иначе отново следва военен поход. Успеха си, Иван Страшният постига още през 1482 г., след като модернизира московската армия с артилерия. Допреди това, руснаците често губят стълкновенията си с волжките българи. Артилерията обръща играта. Наистина, след 1479 г., Нур Султан се жени за кримският хан Менгли Гирай, а знаем, че Кримското ханство тогава е прокси на Османската империя. Настанявайки се на казанският трон, кримската ханска династия, застрашава още повече Москва, защото се образува една естествена ислямска дъга. Та, въпросните "каримски татари" са нищо повече от отгледаната в Москва проруски настроена българска аристокрация. Така, когато това става след 1479 г., се оформят в Казанското ханство две партии, които влизат в противоборство - проруска и антируска. Това разделение, всъщност довежда впоследствие през 1552 г., до пълното превземане на Казан и заличаването на Казанското ханство. Тази проруска казанска партия, хем има над 65 000 армия, хем свива крак пред Иван Страшният? Оти? Оти това е една еничарска московска аристокрация, която обаче и до днес управлява. Всъщност в Казанското ханство през периода 1482-1552 г., виждаме първият сблъсък между Русия и Османската империя, макар и през проксита - Кримското и Казанското ханства. Така и днес, прокси на Турция е Азербаджан, а екстремистки настроените във Волжка България търсят помощ от Турция срещу Москва. Така например, през 1542 г., абдикиралият от трона в Казан Сахиб Гирей от династията на Гираите, която е кримска, отива да търси помощ от османците срещу Москва;))) Войните между Руската империя и Османската империя определено имат своят акушер - агонизиращото Казанско ханство управлявано от кримските хански династии. Междувпрочем, това става стил на действие на Москва и до днес. Ако има проруско настроено правителство, съответната държава не е вражеска;))) инак както с Украйна , а преди това и с Казанското ханство се тръгва на "свещена война" за заличаването им. Сега го наричат "специална военна операция", а то си е чист военен поход;)))

https://drive.google.com/file/d/1LSbBNTTMnQ...?usp=drive_link

Екскурзовода няма никаква духовно-религиозна подготовка или нарочно така говори, за да се избегне всячески тенгриянският период. Ами, аз да ти "тура полумесеца" пич;))) Как, пък ханският син ще се казва Кабан след като е мюсюлманин, а за исляма, свинята е нечисто животно? Същото, като първата легенда. Що за ислям е тва?:))) За исляма може да е нечисто животно, но за тенгриянството, кабана е свещено животно, 12-стото, последно животно в календара на българите и алпа Дохус, Докс, Кабан - Глигана, Съдията, който съди душите и света. Затова в случая с ханският принц, това е истинското му, тенгриянско име, което тогава се е явявало второ име, защото се е родил в годината Докс. Да, не давайте царската хазна на американците. Американците искат да съберат сичкото злато на света;))) Нека Яга са гърчи;)))

https://drive.google.com/file/d/1rRGJfCwt7Y...?usp=drive_link

Ечпочмак ( https://vkusotii.dir.bg/…/echpochmak-edno-klasichesko… ) това е една класическа обредна храна;))), която напълно изразява, това, което башкирите наричат "Йола" - Y ;))) Подобни са нашите рогатници-тикълници. Тя е едно българско тенгриянско наследство и добре познатият ни вече символ на триквестера, който стои и в градоустройствената и държавна традиция на българите. Още повече, не може да се говори за "чак-чак" и да се каже, толкова профанно, че името на ястието идва от звука на ножа, който реже късчетата... Не, то може да се обясни така, нали, но не е вярно. Трябва незаивисимо от исляма да се признае тенгриянското наследство. Това е трудно, то и при нас е много трудно, камо ли, при тях. И все пак, не е невъзможно, защото Чак Чак, какво е? Алп биката, съпруга на Субан

Възродената Чак-Чак-Байгал
Придобила златен цвят.

(41) Тя станала покровителка
на домашното огнище – Теб-биче,
а също така, по молба на Турун-Аби,
помага на младоженците.

(42) Рано сутринта се появява Чак-Чак
в огъня на огнищата на многолюдните домове
и възстановява в тях
топлината и мира.

Това е нейното обредно ястие;))) Носи нейното име. Трябва да се признае тенгриянското наследство в исляма на волжките българи. То е видимо! Много по-видимо е от при нас! Стои с названията си, дори! Чак-Чак!

Ето го;)))

"Първоначално чак-чак е нещо като ритуално ястие и се приготвя за големи празници и сватби – сервира се на празничната трапеза като символ на сполучлив брак, любов и здраво семейство. Днес можете да го намерите в много от магазините за хранителни стоки из цяла Русия."

https://novinata.bg/…/chak-chak-hrupkavo-tatarsko-qstie-za…/

https://www.tatarpirog.ru/i_all/shop/shop_large_15.jpg
Билман [триъгълни български пирожки с месо; „бил" - „отбрано месо", „ман" или „нан" - „хляб", „брашно" [умален вариант на билмана в бульона руснаците започнали да наричат „пелмени" (бележка на Ф.Нутурдинов)]."

Днес ги наричат "ечпочмак" или "ешпошмак", както го чувам фонетично по видеята;))), но определено името е изменено. истинското българско име е "билман" или "ич биля" сиреч "безмесно", ха-ха-ха...

https://novinata.bg/obsthestvo/kak-se-pravi...-pirog-gubadiq/
Губадията пропуснах, да;))) Също обредна храна;))) " и пекат губадия –
вкусно подобие на сушата." Да, уточня: произхода на губадията е чисто български и е част от тенгриянското обредно наследство!

https://drive.google.com/file/d/14Evfbt9NZM...?usp=drive_link

В българската тенгриянска епосност и историчност, казан и котел са идентични, но не всякога се припокриват. И тука вече въпроса опира до историческата и легендарна фактология конректиката довела до това да бъде създаден един град с името Казан. Хубавото е, че ние имаме такъв паметник каменен и няма нужда в съвремието си да изработваме и строим нов, макар че, ние няма да го направим, защото е загубено тенгриянството и ромейското и еврейско православие направо са изтъргали този пласт. Но, паметника стои, това е "Кутело" над Рамали. Единствео аз, имах смелостта във времето на тракизма да кажа, че "Кутело" няма нищо общо с траките в района, а с българите и че град Казанлък дължи името си, именно на него. Това е смело, много смело, но аз съм длъжен глуповато и безразсъдно да правя такива дързости, които ще ми спечелят само омраза лично към мен, защото блокирам потока на наличната конюнктура, която иска да развива туризъм. Така, накратко, доколкото мога. Казан е име-прозвище на алпа Хурса, Ковача. Това е, обаче, не какво да е прозвище, а магичното му прозвище/име, с което той като ковач извършва целебни и магични действия, в които участва и котела. Това е първото и най-важното, че Казан е едно от имената на този български алп, който не влиза в календара ни, но е много важен - рудодобив, металолеене, металообработка и свързаните с нея магични и целебни практики. Стова искам да отхвърля понятието "тюркско наследство". Няма такова. Има само българско наследство! Българско наследство! Казан... Ето ви пример, защо един град може да се кръсти Казан или Казанлък;))) Ако беше турско последното име, да бехме го сменили, но интересно, защо не сме. Второ, златният котел, който се смята за символ на тюркското наследство, но няма общо, защото е усвоено българско, това е инициацията на пастирите. И затова той влиза като символ на номадството. Изработен е този Златен Котел от Хурса Казан по поръка на алпа Иджик и който може да го вдигне, става пастир, но никой сам не може да го вдигне (за разлика примерно от свещената брадва на воина) , а само голяма група от хора. Затова именно, поради това, номадските народи се оказват многолюдни, защото пастирството може да се практикува кланово и породово и изисква своята многочисленост. Трето, котела може да е златен, но и бронзов, което може да е белег и на исторически епохи. Бронзов котел се изгражда от стрелите на всички българи по повод погребението на кана субиги Арджан Джирас, той се обръща наобратно и става купол на неговият тюмен т.е. гробница. И сега почти всички християнски и мюсюлмански храмове имат този купол-казан. Това е във Българска Скития, тогава, пети век пр. хр. . И този тюмен е наречен Казан и самият Арджан също получава след смъртта си, това име Казан. Четвърто, котела е отново е символ отново на посвещението, но на царете, на кановете. Определено, бъдещият кан минава през посвещението на котела, където обикновено като момче бива хвърлен, за да бъде сварен и изяден от имегените човекоядци, но тъкмо това да стане се явява Умай под формата на Вълчица или Кубар под формата си Бури - Вълка и спасява бъдещият кан. Кана трябва да бъде през инициацията на жертвата, да бъде пожертван, да му бъдат отрязани ръцете и краката, за да бъде сварен и изяден... И ние го виждаме това много ярко и на Балканите, където Загрей ще бъде и той в котелчето сварен и изяден от титаните. Мит, който ясно се вижда,че има чисто български произход. Но, това, което виждам да представя екскурзовода, идеята, с която е създаден този огромен котел е за да се правят сватби там. Това ясно ни насочва, че котела в Казан като символ на града е котел, с хон български характер т.е. с хунски. Ескурзовода не обяснява, защо там се правят сватби, а това е част от хон българското наследство. Ама поне им направете един малък котел вътре или пред големия, да могат двойките да пият от него от една чаша и на мъжа да му приключи биографията;)))


https://drive.google.com/file/d/1VuFWyz0X8Q...?usp=drive_link

Тук основният въпрос, който би си задал всеки е как така при наличие на исляма, ние имаме в наличие толкова древни животински образи като този на белият барс и змеят? Исляма не е сложна религия. Там имаш Алла, архангела Джибрил, който предава посланията му на пророка Мохамед и той ги записва в Читанката. Откъде са тези животински символи. Коректно беше туроператора да каже: тези животински символи са духовно-културното наследство на нашите прадеди българите, които са били тенгрияни. Понеже сега, нали Москва казва, че те са татари, а не българи и те трябша да се самоосъзнават като такива. Българите са просто предци;))) Но, все пак, трябваше да се обясни: белият барс е защото сме почитатели на алпа Кубар Барс наричан още Бури (Вълка), а това, че нашият барс е и крилат говори, че Кубар Ак Барс е бил почитан от нас в неговата въздушна функция и в неговата космична функция като пазител границите на Слънчевата система. Затова, той е небесният бял барс. Неговото превъплъщение е добре познатият ни грифон в Българска Скития. Не всичко започва с исляма на този свят и не всичко ще завърщи с него. Тангра ще се върне. Грешката на Алмиш ще бъде поправена. Ако нямаш силната връзка с Тангра, трябва да си отидеш и да оставиш България на този, чиято връзка е силна и чийто кут е могъщ! Кубар Бури е третата година в нашият календар. А, змеят Жилан е символ на демографията. Да, при нас той не е Жилан, а Верени. Жилан е Змията, т.е. Дилом. Дилом или Джилан, това е едно и също, но Джилан е името на столицата на Българска Скития. Но, в крайна сметка, Верени, Дилом и Имен Ат, това е свещената троица на българското семейство и дори Верени да бъде наречен Джилан, не е особено голяма грешка, защото знаем, че Умай Дилом е силна зависима от сина си, Барадж Елбеген Верени, за каквото и да е. Той е Мар в хоризонтал, в кинетичност, ако мога така да се изразя. В крайна сметка, както се разбира от легендата, Казан е бил построен в Годината Верени/ Жилан и е имало големи трудности с реализацията на самият град имало е конфликтност, която не е позволявала градът да бъде построен, докато Жилан не е бил започнат да бъде почитан заедно с Кубар Ак Барс. Все пак, те са двама братя близнаци;))) и могат да бъдат разделени само от Тангра. Именно затова змеят-цар, който е излязал от огъня е двуглав;))) Формата Барадж,
или Бабай, Бурат, Берен, това е двуглавият змей описан в легендата. Сега, дали тази конфликтност е с народност или е с почитателите на друг алп е въпрос, но в исляма трудно можем да говорим за ханове, там те би трябвало са емири. В крайна сметка информацията, че Мари Ел е запазила своето тенгриянство и е налице двуверие – тенгриянство и православие я прибавя веднага в списъка ни за бъдещите ни посещения, заедно с Чувашия;)))

https://drive.google.com/file/d/1bJ0eeIz1Zh...?usp=drive_link

Тук имаме още едно ярко тенгриянско наследство в исляма на волжките българи, а именно образа на алпа Шурале, който тук вече се е превърнал в персонаж от приказките и в лош горски дух. Разбира се, в исляма, такова нещо не би трябвало да съществува. Там има само Иблис/ Шейтан, който се възпротивява на Алла и не иска да участва в създаването на човека. Шурале преди да се превърне в един отрицателен алп е алпа Кирел - Орела. Там има епосна драма свързана с алп биката Байгал и децата й, всеки може да е прочете, вследствие на която алпа Кирел пада и се превръща в Шурале или това е един от алпите, предтеча на образа на падналите ангели, експлоатирани в юдаизма, исляма и християнството. Той е в тясна връзка с тъма тархана Яга Албасти и действа заедно с него. Негов опортюнист е Субан Верени и обикновено Шурале е алп на сушата и пустинята. Досетете се, че в момента той си прави, каквото иска в България. Но, аз нямам намерение да го спирам;))) Българина трябва да се събуди, да се отърси от Илюзията, в която живее. Иначе, никога нема се събуди, ако нема нещо драстично, което да го разтърси;)))


https://drive.google.com/file/d/1SAyCtnl99N...?usp=drive_link

Значи виждаме, как тенгриянството продължава да живее в съзнанието на волжките българи, при все, че те са едни от най-големите фундаментали днес по отношение исляма. Само че, тука винаги има една уловка: обикновено, най-големите фундаментали на аврамическите вери, накрая се оказват скрити езичници и с този фундаментализъм просто прикриват този факт. Уникално е това, че това тенгриянско съзнание се носи от управленският елит и се материализира и въплъщава дори в сградният фонд. Нещо, което при нас, абсолютно липсва. Ние, просто копираме западни модели, защото нашите архитекти са зле като култура, самосъзнание и духовна подготовка. Ако искаш да създадеш самобитно строителство, което да стане модел, ти трябва да можеш най-малкото да изразиш себе си като духовност. Това е уникално, това Министерство на земеделието. Аз още като го видях и изтръпнах, изпълних се със сила;))) вдъхновение, полет. Няма е тази сивота на сградата, каквато имаме при нас, няма я тази тежка енергетика. И това е пример за архитектурно приложение на тенгриянството. Защото самата сграда, така изградена е модел на Вселената. В центъра й е Бой Терек, Световното и Космично дърво, на чиито клони се изгражда нашият видим свят пресъздаден чрез тялото на съответната сграда. И това е 1/1 с написаното в "Сказание за Чулман". Досега всичко, каквото туроператора говореше, касаеше написаното в "Сказание за Чулман". Защо, обаче на земеделието, защото Шила, пастиря Шила поради своята преданост към Субан Верени получава от него една гега, която побива в земята и от нея тръгва овощарството. Затова алпа Субан Верени, освен патрон на скотовъдците става и патрон на земеделците чрез овощарството и короната на дърветата е една от любимите му места за почивка. Та, кога искате да имате плодове, трябва да знаете как да работите със Субан Верени. А не да се оплакваме: студено стана, сланата попари цветовете. Защо? Помислете;))) Нашето земеделие трябва да върне свещената си обредност, ако искаме да имаме изобилие и самостоятелност


https://drive.google.com/file/d/18sSj_oIykK...?usp=drive_link

Историята на москала Иван Страшният и Сююмбике е до болка позната у нас, само че в обратният вариант;))) Турският бей или султана харесва некое бела и красива българка и я иска за жена, но тя му отказва категорично (не, като някои от днешните българки) и се самоубива, за да не бъде турска жена. При тях е същото, само че, гнетителя е християнин, а жената е мюсюлманка по вероизповедание. Как сме успели, да се набутаме, ние българите в такъв ребус, в такива мазни калчища, още не мога да проумея... Това нещо, категорично, ще го преодолеем с тенгриянството. Един Тангра-Една Вяра - Един Народ, независимо от географското местоположение. Авраамическите вери напълно отпадат, защото те ни разделят, те ни обезличават по географско местоживеене. Препирните между Аспарух, Котраг и Бат Баян отдавна са забравени и е време за обединение. Може да не е териториално, но достатъчно да е културно-духовно, което е по-важното от териториалното. "Кулата на Сююмбика" е материализиран нагледен пример за тенгриянска молитвена кула или както е наречена "джок йорт" или "джок юрт". Тя е обикновено три или седемстепенна, в случая е седем, нали всеки етаж е за по едно от племената участващи в българският етногенезис или можем да кажем, че това е вертикалното изобразяване на седмолъчката от Плиска;))). Който е забелязал, така го правя и на Огнището, само че в равнината - 7 вписани квадрата. Разбира се, това са и въпросните зикурати в Шумер и т.н. "Кулата на Сююмбике" определено е строена като светилище на Умай бийке, на Турун Артимас (недокоснатата от мъж). И точно това символизира тя чрез легендата за Сююмбике, за тази Артимас - женската чистота, която гърците превърната в богинята Артемида;)) Ся, кво да ви говора. В този духовен център, Умай прави своите формени трансформации от земна жена към небесна птица, каквато е лебеда и жерава, едни от нейните земни птичи символи. И е нормално да се преплита образа на царицата с тази на Турун Артимас. Всяка жена, както казах на Огнището, при настъпването на Годината Дилом е нейно продължение. И башкирите го потвърдиха: "башкирските девойки са звездите на Умай";)))

https://drive.google.com/file/d/13ZKg90luVi...?usp=drive_link

Кво да ви кажа, вижте сега, портата на кулата не въплъщава тюрско духовно наследство, а българското духовно наследство. Всичко това представено са образи от тенгриянската духовност и епосност. разбира се, Слънцето и Луната - съпружеската двойка Мар и Турун Майрам Артимас. Всичко надолу изобразено, като алпа Чокър/ Илан - Орела, който влиза в календара ни като Годината Челбас, т.е. на Маймуната, една от неговите форми , защото човешката душевност пътува през животинското царство, докато достигне човешката си форма и този път е един от скритите, езотерични пътища и тайнства. И така. А гробовете, това е същото като кулата - вписаните един в друг квадрати - това са матрьошните гробове. Такива гробове се срещат и при нас в Източните Родопи. Виждал съм ги при едно село около Ивайловград или това е пак фигуративно т. нар. "игра на дама".
PMEmail Poster
Top
anti666
Quote Post


Отдаден
*******

Група: Участници
Съобщения: 2 467
Участник # 700
Дата на регистрация: 22-September 06



Мари Ел в превод от старобългарски е Страната на Мар. Мар идЕл. Добавката Мар-и е поставена след време, и хората си мислят че става дума за някаква си Марийка. Макар и етомилогията на самото име Мария да произлиза от Мар, забравения алп на Слънцето.
PM
Top
Йордан_13
Публикувано на: 14.9.2025, 16:54
Quote Post


Админ
*******

Група: админ
Съобщения: 17 013
Участник # 544
Дата на регистрация: 10-August 06



QUOTE (anti666 @ 14.9.2025, 10:56 )
Мари Ел в превод от старобългарски е Страната на Мар. Мар идЕл. Добавката Мар-и е поставена след време, и хората си мислят че става дума за някаква си Марийка. Макар и етомилогията на самото име Мария да произлиза от Мар, забравения алп на Слънцето.

Да добавим и за тях smil4334ad8a149e0.gif

Въпреки това един езически народ в Европа оцелява и до днес. В гористите региони на поречието на Волга живеят марийците. Те говорят на език, принадлежащ към семейството на угро-финските езици, и почитат свои божества, чиито древни аналози са изчезнали от историческата сцена преди хилядолетия. В наши дни тяхната автохтонна религия се ползва с официален статут в Република Марий Ел, която е част от Руската федерация.

Марийците съществуват почти необезпокоявани на историческата сцена в продължение на стотици години. Причината за това е, че земите им не представляват интерес за нито една от големите политически сили, съществували през Античността и Средновековието в източна Европа. За първи път те попадат под пряката власт на друга държава през 16-ти век, по време на похода на цар Иван Грозни към Казанското ханство. За да осигури културна граница между Московското княжество и мюсюлманската страна, той заповядва всички народи в териториите между двете сили да бъдат покръстени и обучени на православни порядки.

Това, което спасява религията на марийците от изчезване, както става с вярванията на съседните народи, е естеството на техните духовни практики. За разлика от християнството и исляма, марийската религия не изисква ежедневни ритуали и продължителни молитви. Затова разпръснатият в малки горски села народ приема номиналното прекланяне пред Христос. За този период в историята на марийците се знае, че показно те се молят в новопостроените църкви, но истинските им обреди се извършват по време на езическите ритуали в свещените горички около селищата им.

Самата религия, която в наши дни се нарича Марийска традиционна религия, представлява политеистична вяра, която почита едно главно божество - Куго Джумо - и още осем божества, които покриват отделни природни, битови и космологични аспекти (подобни роли са: „покровител на горите“, „закрилник на огнището“, „пазител на духовете“ и т.н.) .

Първата форма на марийската религия не включва богове, а множество локални „духове-покровители“, които обитават специфична малка територия. Най-често те са пазители дадена къща, село, река, поляна и т.н. Свръхестествените създания се наричат керемет, а жреците, които контактуват с тях - карт. Вместо в храмове, жертвоприношенията и церемониите се извършват в специално определени свещени горички, намиращи се до всяко село.

Керемет не са божества в традиционния смисъл на думата, а се появяват в следствие на сливането на душата на починал човек с природната енергия. Затова и различните покровители имат различен характер. Някои са мъдри, други - войнствени, трети - отмъстителни и зли. Едно от основните задължения на марийските жреци е ръководят жителите на селището кои божества да умилостивяват и кои да молят за помощ при нужда.


(Честно казано, написаното по-долу дълбоко ме съмнява откъм истинност. Тук имаме по-скоро типичният чувашки пантеон начело с Тура)

"Под натиска на християнството, марийската религия постепенно се централизира и започва да н аподобява повече на монотеистично учение. През 19-ти век марийците вече се прекланят пред бог Куго Джумо, който е повелител на всички керемет. Тази нова фигура наподобява образа на Бог и приканва хората да бъдат смирени, миролюбиви и да избягват пороците."

Още за Марийците - последните езичници в Европа от Framar.bg: https://history.framar.bg/%D0%BC%D0%B0%D1%8...%BE%D0%BF%D0%B0



и още
https://impressio.dir.bg/dusha/mariy-el-pos...nitsi-na-evropa

PMEmail Poster
Top

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

 

Нови участници
rodop 30/8/2025
RuMan 27/7/2025
Венци1 12/7/2025
Лъчезар 19/6/2025
Венцислав 19/6/2025